21 wrz 2020

Psycho - Pass, Anime - Sezon 1 Wrzesień 2020

 

Akcja ma miejsce w samowystarczalnej Japonii, odciętej od reszty świata, kierowanej przez Sybill - system komputerowy potrafiący przeskanować człowieka, analizując jego talenty, słabości, a nawet skłonność do popełnienia przestępstwa. Główna bohaterka, Tsunemori Akane, po ukończeniu szkoły i zdaniu egzaminów z najwyższą możliwą notą zostaje przydzielona do specjalnej jednostki policji zajmującej się prewencją – eksterminacją ludzi, których psycho-pass przekroczył bezpieczną granicę. Wymaga się od niej bezwzględnego posłuszeństwa i żelaznych ideałów, na których szczycie oczywiście musi stać stworzony przez Sybill porządek, w którym ludzi dzieli się na tych z czystym i tych z zamglonym pass’em. Pierwsi mają dostęp do wszystkich dóbr, rozrywek i praw, natomiast drudzy, nawet jeśli nigdy jeszcze nie popełnili żadnego przestępstwa, skazani zostają na ośrodek resocjalizacyjny lub śmierć - w zależności od osądu panującego Sybill.


Dzień Dobry 💬


Zazwyczaj nie stawiam tu postów odbiegających od tematyki książek. Ale pomyślałam, że przyda się tu trochę odmiany. Przecież samymi książkami prywatnie poza kulisami Bookstagrama nie żyje.  Dlatego, z chęcią podzielę się z wami, tym co oglądam poza typowymi serialami, typu Pierwsza Miłość itp.  



Psycho - Pass, poleciła mi moja dobra przyjaciółka, która jest dosyć wybredna co do japońskich seriali animowanych. 


Długo zwlekałam z obejrzeniem pierwszego odcinka do końca. Odważyłam się dopiero po kilku miesiącach od polecenia. Nie miałam w zasięgu ręki nic godnego do obejrzenia, więc postanowiłam spróbować jeszcze raz. Przetrwałam trudną dla oczu scenę w pierwszym odcinku, żeby potem bez pamięci zatracić się w dalszych odcinkach Anime.

Psycho - Pass jest kryminałem psychologicznym, osadzonym w świecie cyberpunk. System Sybila odpowiedzialny, jest  za zachowanie spokoju wśród społeczeństwa. Eliminując, przy tym wszelkiego rodzaju potencjalnych kryminalistów. Wszystko według systemu Sybli, jest czynione w imieniu większego dobra. Ale jak to bywa przy każdym systemie stworzonym w pełni przez ludzi, ma on swoje wady i zalety. W tym przypadku System Sybila, pozbawia ludzi w pewnym stopniu wolnej woli. To kim zostaniemy w przyszłości, w znacznej mierze zależy od systemu i naszego psycho - passa ( wyznacznika poziomu stresu ). Niektórzy, przez źle wyniki mogą pomarzyć sobie o dobrze płatnej pracy i co więcej spełnieniu swoich marzeń w przyszłości. Zmniejszenie się współczynnika przestępstw-ości wśród obywateli. Powoduje, że obecne społeczeństwo nie do końca rozumie, co to tak naprawdę oznacza morderstwo/zbrodnia. Szczególnie, można to dostrzec w jednym z odcinków " Psycho - Pass ", gdzie na oczach tłumu zabijana jest kobieta. Nikt z widzących to zdarzenie ludzi nie reaguje, ponieważ w dzieciństwie system Sybila . Zapewnił im bez stresowe wychowanie, bez takich ekscesów. 

Oprócz tego w Anime, działa kilku utajnionych kryminalistów. Których skanery z jakiegoś powodu nie mogły oszacować, ze względu na współczynnik przestępczości. Popełniają oni, niekiedy naprawdę makabryczne zbrodnię do pewnego momentu bez żadnych konsekwencji . Wszystko jest w tej kwestii naprawdę dopracowane. Ciekawe zworty akcji, wiele pytań i mrożące krew w żyłach odpowiedzi. 

Podoba mi się to w jaki sposób, został skonstruowany ten serial. Obawiam się, że kolejny sezon może obejść się bez tak fantastycznych wrażeń. Mam nadzieję, że nie okaże się na tyle słaby, że nie da się go kompletnie oglądać. 

Na pewno, będzie mi brakować w kolejnym sezonie, dobrych oraz złych postaci, które w dużej mierze budowały przyjemną atmosferę w sezonie pierwszym.

System Sybila, aby zachować pożądany porządek potrzebuje Egzekutorów i stojących nad nimi wyżej Inspektorów. To oni przy pomocy " dominatorów " odwalają brudną robotę, której normalnie nie może zrobić tego system Sybila. Szukają potencjalnych sprawców, po śladach które po sobie zostawiają. Jednak ostateczna decyzja należy zawsze do systemu... Mamy dwie opcje niedrożny palalizator, izolatka, terapię itp. bądź całkowita eliminacja ze społeczeństwa ( śmierć na miejscu ).


A wszystko po części zależy od nich :



7 komentarzy:

  1. Nie jest to mój ulubiony gatunek ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. O kurcze, ja akurat uwielbiam takie klimaty! Muszę to obejrzeć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam kryminały i mrożące krew w żyłach historię :) Wyjątkowo, jakoś nie przepadam za cyberpunk, ale w takiemu połączeniu. Ciężko się oprzeć, hehe :D

      Usuń
  3. Ja akurat anime uwielbiam a Psycho-Pass miałam obejrzeć już dawno, tylko ciągle mi coś z nim nie po drodze. Ostatnio w ogóle mam za mało czasu by zatopić się w swoich ulubionych animacjach :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorzej. Ja też ostatnio mam mało czasu na takie rzeczy

      Usuń

Hejka, zostaw swoją opinię dobrą lub złą !!!